Prestatie
Goede schoolgebouwen zijn belangrijk. Een kwalitatief goed gebouw maakt modern onderwijs mogelijk en heeft daarmee invloed op de schoolprestaties van onze kinderen. Zaanstad maakt zich sterk voor op tijd het realiseren van kwalitatief goede schoolgebouwen op de juiste plek in de stad. Een aantrekkelijk gebouw kan een krachtige een vliegwiel voor wijkontwikkeling zijn.
Duurzaamheid van de schoolgebouwen krijgt extra aandacht. Daarmee draagt Zaanstad bij aan de klimaatdoelstellingen (programma 2).
Gemeenten zijn voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs verantwoordelijk voor onder meer de bekostiging van nieuwe schoolgebouwen en uitbreidingen van bestaande scholen. Schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor de realisatie van de schoolgebouwen en de instandhouding ervan.
Voor het primair onderwijs vormt het Integraal Huisvestingsplan (IHP) het kader voor de onderwijshuisvesting. Het IHP is een flexibel programma waarin gemeente en schoolbesturen samen inspelen op veranderingen die vragen om aanpassing van de onderwijshuisvesting. Het IHP wordt halfjaarlijks geactualiseerd. Belangrijke thema’s hierbij zijn de actuele leerlingenprognoses (rekening houdend met MAAK.Zaanstad), duurzaamheid en de vorming van Integrale Kindcentra (IKC’s).
Gemeente en schoolbesturen werken bovendien samen in een 'Vervolg IHP’ aan de onderwijshuisvesting in de (nabije) toekomst. De gevolgen van MAAK.Zaanstad - zoals de sterke groei van de Zaanse bevolking - spelen hierbij een belangrijke rol.
Met de schoolbesturen uit het voortgezet onderwijs zetten we ook stappen om te komen tot gezamenlijk huisvestingsplan en visie: de ‘Agenda Onderwijshuisvesting’. De agenda speelt in op ontwikkelingen als de toename van het aantal havo/vwo leerlingen, verschuivingen binnen het vmbo-onderwijs, duurzaamheid en de woningbouwplannen vanuit MAAK.Zaanstad.