Begroting 2019 - 2022

Veelzijdige voorzieningen maken een aantrekkelijke stad

Investeren in voldoende multifunctinele en duurzame schoolgebouwen op de juiste plek in de stad

Prestatie

Goede schoolgebouwen zijn belangrijk. Een kwalitatief goed gebouw maakt modern onderwijs mogelijk en heeft daarmee invloed op de schoolprestaties van onze kinderen. Zaanstad maakt zich sterk voor op tijd het realiseren van kwalitatief goede schoolgebouwen op de juiste plek in de stad. Een aantrekkelijk gebouw kan een krachtige een vliegwiel voor wijkontwikkeling zijn.

Duurzaamheid van de schoolgebouwen krijgt extra aandacht. Daarmee draagt Zaanstad bij aan de klimaatdoelstellingen (programma 2).

Gemeenten zijn voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs verantwoordelijk voor onder meer de bekostiging van nieuwe schoolgebouwen en uitbreidingen van bestaande scholen. Schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor de realisatie van de schoolgebouwen en de instandhouding ervan.

Voor het primair onderwijs vormt het Integraal Huisvestingsplan (IHP) het kader voor de onderwijshuisvesting. Het IHP is een flexibel programma waarin gemeente en schoolbesturen samen inspelen op veranderingen die vragen om aanpassing van de onderwijshuisvesting. Het IHP wordt halfjaarlijks geactualiseerd. Belangrijke thema’s hierbij zijn de actuele leerlingenprognoses (rekening houdend met MAAK.Zaanstad), duurzaamheid en de vorming van Integrale Kindcentra (IKC’s).

Gemeente en schoolbesturen werken bovendien samen in een 'Vervolg IHP’ aan de onderwijshuisvesting in de (nabije) toekomst. De gevolgen van MAAK.Zaanstad - zoals de sterke groei van de Zaanse bevolking - spelen hierbij een belangrijke rol.

Met de schoolbesturen uit het voortgezet onderwijs zetten we ook stappen om te komen tot gezamenlijk huisvestingsplan en visie: de ‘Agenda Onderwijshuisvesting’. De agenda speelt in op ontwikkelingen als de toename van het aantal havo/vwo leerlingen, verschuivingen binnen het vmbo-onderwijs, duurzaamheid en de woningbouwplannen vanuit MAAK.Zaanstad.

Activiteiten

Uitvoeren en halfjaarlijks actualiseren van het Integrale Huisvestingsplan (IHP)

Door middel van de actualisaties van het IHP rapporteert het college halfjaarlijks aan de gemeenteraad over de uitdagingen, veranderingen en voortgang van de in het IHP opgenomen basisscholen die in aanmerking komen voor nieuwbouw en/of uitbreidingen.

In samenwerking met de schoolbesturen primair onderwijs komen tot een ‘Vervolg IHP’

Ook na afronding van het huidige IHP is er nog steeds sprake van een flink bestand aan verouderde schoolgebouwen die aan vervanging dan wel renovatie toe zijn. Als gevolg van de huidige ontwikkelingen in de economie/woningmarkt, in combinatie met MAAK.Zaanstad, houden we rekening met een toename in leerlingaantallen. Het ‘Vervolg IHP’ maakt de bijbehorende opgave inzichtelijk. De energie-neutrale ambities vormen bij onderwijsgebouwen een specifieke uitdaging, waarvoor we gezamenlijk op zoek gaan naar creatieve oplossingen en mogelijk komen met (financierings)voorstellen naar de raad.

In samenwerking met de schoolbesturen voortgezet onderwijs komen tot een huisvestingsplan en strategische visie: ‘Agenda Onderwijshuisvesting’

Doel is om, net als bij het primair onderwijs, door middel van het IHP en de bijbehorende actualisaties, ook voor het voortgezet onderwijs te komen tot een strategisch huisvestingsplan. Op basis van een visie worden de opgaven op het huisvestingsvlak inzichtelijk gemaakt.

Maken van nieuwe afspraken met de schoolbesturen over energie neutrale maatregelen

Gemeente en schoolbesturen willen gezamenlijk onderzoeken hoe ruimte ontstaat voor het inzetten van energie-neutrale maatregelen binnen de bestaande schoolgebouwen en bij nieuwbouw. Inzet is om in ieder geval zo snel mogelijk een manier te ontwikkelen waarmee renderende energiemaatregelen gefinancierd kunnen worden. We kijken welke afspraken tussen schoolbesturen en gemeente nodig zijn over wie wat doet en wie wat betaalt.

Samen met de schoolbesturen en kinderopvangorganisaties uitwerken van de huisvestingsonderdelen van het IKC Masterplan

Schoolbesturen en kinderopvangorganisaties hebben een Masterplan IKC-vorming opgesteld. Daarin is gekeken naar optimalisatie binnen de eigen voorzieningen op korte termijn. Ook is per ‘denominatie’ vastgesteld hoe het ‘ideale plaatje’ ten aanzien van de IKC ontwikkeling en de inzet van peuterspelen daarbinnen eruit ziet. Op dit moment onderzoekt en bespreekt de gemeente de mogelijkheden tot implementatie/uitvoering van dit Masterplan. Over het Masterplan volgt nog separate besluitvorming in de raad.

Lasten & baten

Lasten

€ 13.641

41,5 %

Baten

€ 140

13,4 %

ga terug