(bedragen x € 1.000) | |||||||
Autonome ontwikkelingen | |||||||
Subsidie-indexatie 2019 | |||||||
Subsidie-indexatie voor de primitieve begroting 2019 vanuit de kaderbrief 2019. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 77 | 0 | 77 | 77 | 77 | 77 |
02 | Werk, inkomen en economie | 23 | 0 | 23 | 23 | 23 | 23 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 369 | 0 | 369 | 367 | 350 | 350 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 13 | 0 | 13 | 13 | 13 | 13 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 34 | 0 | 34 | 32 | 32 | 32 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 335 | 0 | 335 | 336 | 336 | 336 |
07 | Bestuur en financiën | -851 | 0 | -851 | -847 | -830 | -830 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie kapitaallasten | |||||||
Actualisatie van de kapitaallasten naar aanleiding van de Meerjaren Investerings Planning 2019. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -515 | 0 | -515 | -242 | -289 | -149 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -901 | 0 | -901 | -1.478 | -1.302 | -973 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | 348 | 0 | 348 | -116 | -115 | -113 |
Subtotaal journaal | -1.068 | 0 | -1.068 | -1.836 | -1.706 | -1.235 | |
Vennootschapsbelasting | |||||||
Sinds 1 januari 2017 is de wet vennootschapsbelasting voor overheidsondernemingen van kracht geworden. Hierdoor wordt de gemeente belastingsplichting over winst op activiteiten die niet behoren tot de publieke taak en waarmee zij in concurrentie treedt met de markt. Over 2017 was de gemeente een bedrag verschuldigd van € 0,04 mln. Verwachting is de komende jaren een vergelijkbare aanslag door de belastingdienst zal worden opgelegd. In de begroting is nog geen rekening hiermee gehouden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | 40 | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Subtotaal journaal | 40 | 0 | 40 | 40 | 40 | 40 | |
Actualisatie InvesteringsFonds 18.2 | |||||||
De ramingen van de projecten die gedekte worden uit het Investeringsfonds zijn geactualiseerd. In hoofdstuk 5 van het MPG 18.2 worden de projecten toegelicht en staat de tabel met de meerjarige raming. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
02 | Werk, inkomen en economie | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 350 | 0 | 350 | 0 | 0 | 0 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 100 | 0 | 100 | 750 | 0 | 0 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | -3.947 | 3.297 | -650 | -750 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -3.297 | 3.297 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Claim DigiD en MijnOverheid | |||||||
In verband met een bezuiniging worden de kosten voor DigiD en MijnOverheid bij de gemeenten neergelegd, zonder dat daarvoor budget vanuit het Gemeentefonds wordt overgeheveld. Gemeenten zullen hiervoor gefactureerd worden door uitvoerend bedrijf Logius (€ 0,035 mln) | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | 35 | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Subtotaal journaal | 35 | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 | |
Subsidie St. Zaanse Dierenzorg | |||||||
De kosten gemoeid met uitvoering van de wettelijke taken door stichting Zaanse Dierenzorg zijn gestegen door toename van het aantal op te vangen dieren.De subsidie stijgt daarmee van € 0,105 mln naar € 0,130 mln per jaar vanaf 2019 ( € 0,025 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 25 | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Subtotaal journaal | 25 | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 | |
Tariefmodellen 2019 heffingen en leges | |||||||
De tariefberekeningen 2019 heffingen en leges zijn opgesteld op basis van de uitgangspunten die in de kaderbrief zijn opgenomen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 1.538 | -1.563 | -25 | -19 | -19 | -374 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Subtotaal journaal | 1.538 | -1.560 | -22 | -17 | -16 | -371 | |
Terugdraaien mutatie i.v.m. aansluiting kaderbrief | |||||||
In de kaderbrief is in journaal 27443 formatie opgevoerd op basis van het coalitieakkoord. Het bedrag in kaderbrief sluit niet exact met de bgw die is opgevoerd (formatie maal normbedrag). Om aansluiting te houden met de kaderbrief 2019 is dit gecorrigeerd als taakstelling. Het verschil wordt voor de begroting teruggedraaid. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
98 | Kostenverdeling | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Subtotaal journaal | 4 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Terugdraaien mutatie i.v.m. aansluiting kaderbrief | |||||||
In de kaderbrief is in journaal 27444 formatie opgevoerd op basis van het coalitieakkoord. Het bedrag in kaderbrief sluit niet exact met de bgw die is opgevoerd (formatie maal normbedrag). Om aansluiting te houden met de kaderbrief 2019 is dit gecorrigeerd als taakstelling. Het verschil wordt voor de begroting teruggedraaid. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
98 | Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 7 | 7 | 7 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 7 | 7 | 7 | |
Loon indexatie | |||||||
Bij het bepalen van de nieuwe normbedragen voor de salarisbegroting is rekening gehouden met de afgegeven CPB-raming van 3,5%. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | -3.328 | 0 | -3.328 | -3.463 | -3.464 | -3.464 |
98 | Kostenverdeling | 4.426 | -730 | 3.696 | 3.662 | 3.644 | 3.641 |
Subtotaal journaal | 1.098 | -730 | 368 | 199 | 180 | 177 | |
Subtotaal Autonome ontwikkelingen | -1.627 | 1.007 | -619 | -1.543 | -1.431 | -1.318 | |
Beleidsbijstellingen | |||||||
Doorontwikkeling Maatschappelijk Domein | |||||||
In 2015 zijn taken op het gebied van jeugd, zorg en participatie overgedragen aan de gemeenten. Met de per mei 2014 ingezette nieuwe aanpak is veel ervaring opgedaan met wat werkt en wat niet werkt. Gaandeweg is al bijgestuurd. De focus ligt op de nog achterblijvende versnelling van de beweging van 2e lijns zorg naar 0e lijns zorg, de oprichting van Werkom, helderheid in het interne opdrachtnemersschap, de doorontwikkeling van jeugd- en wijkteams en de verbetering van interne ketenregie. Dit wordt ondersteund via een doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie van het domein Maatschappelijke Ontwikkeling per 1-1-2018. De totale kosten van doorontwikkeling worden gedekt door een verhoging van de taakstelling op het personeel van het Maatschappelijk Domein. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -120 | 0 | -120 | -265 | -170 | -170 |
02 | Werk, inkomen en economie | 561 | 0 | 561 | 709 | 613 | 613 |
98 | Kostenverdeling | 4.952 | -291 | 4.661 | 4.591 | 4.591 | 4.591 |
NVT | NVT | -5.102 | 0 | -5.102 | -5.034 | -5.034 | -5.034 |
Subtotaal journaal | 291 | -291 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herschikking Participatiebudget | |||||||
Het participatiebudget is opnieuw ingedeeld als gevolg van de oprichting van Werkom en de participatietaken die de gemeente zelf doet. Werkom neemt per 1 januari 2018 taken, bijbehorende budgetten en personeel over van de gemeente Zaanstad. Het totale budget dat naar Werkom gaat is € 13,000 mln. Hiervan is € 8,300 mln bestemd voor de loonkosten WSW, en € 4,700 mln bestemd voor re-integratietaken. Deze kosten worden gedekt binnen het participatiebudget.In het overgedragen budget zijn ook personeelskosten opgenomen. In de gemeentebegroting blijft € 1,400 mln beschikbaar voor de uitvoering van gemeentelijke re-integratietaken. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
02 | Werk, inkomen en economie | 1.607 | 0 | 1.607 | 1.607 | 1.607 | 1.607 |
98 | Kostenverdeling | -1.607 | 0 | -1.607 | -1.607 | -1.607 | -1.607 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuw contract sociale wijkteams | |||||||
Het contract voor de sociale wijkteams is opnieuw aanbesteed voor de periode 2019-2022 (€ 1,150 mln). In het nieuwe contract zijn de kosten opgenomen van gemeenteambtenaren die gedetacheerd worden bij de sociale wijkteams. Voorts zijn een aantal wijzigingen in het takenpakket doorgevoerd, en zijn afspraken gemaakt over het beheer van de ICT van de sociale wijkteams.De kosten van de gedetacheerde gemeenteambtenaren worden in rekening gebracht bij de wijkteams (-€ 0,635 mln). Verder worden de kosten van het nieuwe contract gedekt door een verlaging van de formatie (-€ 0,415 mln) en door een verlaging van het stuurbudget (-€ 0,100 mln). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 897 | -635 | 262 | 262 | 262 | 262 |
98 | Kostenverdeling | -262 | 0 | -262 | -262 | -262 | -262 |
Subtotaal journaal | 635 | -635 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Besluit Cultuurcluster en motie | |||||||
Vanwege het intrekken van het raadsbesluit over de realisatie van het Cultuurcluster op 25 juni 2018 vervalt de onttrekking aan de reserve Inrichting Cultuurcluster. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -990 | 990 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -990 | 990 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ICT servicedesk van uitbesteed werk naar dienstverband | |||||||
Een deel van het ICT beheer en ICT servicedesk gaat over van uitbesteed werk naar eigen medewerkers. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | 5.749 | -104 | 5.645 | 5.645 | 5.645 | 5.645 |
98 | Kostenverdeling | 897 | 0 | 897 | 897 | 897 | 897 |
NVT | NVT | -6.646 | 104 | -6.542 | -6.542 | -6.542 | -6.542 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Zaanferry | |||||||
De Zaanhopper en Zaanboot bestaan niet meer en zijn nu de Zaanferry geworden met 1 aanbestedingscontract voor 4 jaar (+optie 4j). De budgetten voor de Zaanhopper (prod. Toerisme) en Zaanboot (Verkeer) worden worden daarom samengevoegd tot 1 budget 'Zaanferry', binnen product Verkeer. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
02 | Werk, inkomen en economie | -26 | 0 | -26 | -26 | -26 | -26 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 26 | 0 | 26 | 26 | 26 | 26 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijstelling voeding Transformatiefonds | |||||||
Bij de Begroting 2017 is het transformatiefonds gevormd vanuit de budgettaire ruimte die ontstond door het verplicht moeten activeren van investeringen met maatschappelijk nut (wetswijziging BBV per 1/1/2017). Bij de voorcalculatorische bepaling van de beschikbare ruimte is abusievelijk ook rekening gehouden met kapitaallasten van investeringen die gedekt worden vanuit de reserve Investeringsfonds. Daar heeft de stelselwijziging echter geen consequenties, waardoor nu een kleine neerwaartse bijstelling op de dotatie nodig is (€ 0,19 mln). Deze mutatie heeft geen effect op het saldo, want de bijstelling van het kapitaallastenbudget wordt gedekt door een verlaging van de dotatie aan het Transformatiefonds. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 190 | 0 | 190 | 190 | 190 | 190 |
07 | Bestuur en financiën | -190 | 0 | -190 | -190 | -190 | -190 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Personele ontwikkelingen Maatschappelijk Domein | |||||||
De werkzaamheden voor voorkomen van schooluitval worden tot nu toe voor een groot deel door inhuur uitgevoerd. Dit was vooral een gevolg van onzekerheid over de beschikbaarheid van rijkssubsidies. Nu voor de periode 2019-2020 meer zekerheid is over de continuïteit van de subsidies kunnen de werkzaamheden door vaste formatie worden uitgevoerd. Daarnaast worden bestaande gemeentelijke middelen voor voorkomen schooluitval nu omgezet in vaste formatie. Ook t.b.v. cliëntenparticipatie wordt inhuurbudget omgezet in vaste formatie.Verder wordt de formatie uitgebreid t.b.v. projectleiding voor de projecten uit het Integraal Huisvesting Plan Onderwijshuisvesting. De werkzaamheden werden tot nu toe door inhuur uitgevoerd. De kosten van de projectleiding worden ten laste van het IHP gebracht.Tenslotte worden via deze wijziging een reeks interne formatiewijzigingen formeel geregeld. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | -193 | -203 | -397 | -397 | -147 | -147 |
98 | Kostenverdeling | 618 | -221 | 397 | 397 | 147 | 147 |
Subtotaal journaal | 425 | -425 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ambtelijk secretaris OR | |||||||
De Ondernemingsraad draagt bij aan het op niveau brengen van de functie van de ambtelijk secretaris van de OR. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | -9 | 0 | -9 | -9 | -9 | -9 |
98 | Kostenverdeling | 9 | 0 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Versnelling werkzaamheden omgevingswet | |||||||
De ambtelijke voorbereiding op de invoering van de omgevingswet geschiedt voorspoediger dan gepland, waardoor kosten eerder gemaakt gaan worden. De hiervoor gevormde bestemmingsreserve wordt daarmee ook eerder aangesproken. € 200.000,- meer in 2018 en in de jaren 2019 en 2020 € 100.000,- minder per jaar. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herschikking kosten NASB | |||||||
De kosten van het bestedingsplan van de reserve NASB (Nationaal Actieplan Sport en Bewegen) worden gedekt binnen maatschappelijke initiatieven (produkt 3.03). Voor de transparantie worden deze kosten overgeheveld naar sport, zodat zowel de kosten als de onttrekking aan de reserve bij sport (produkt 03.05) gerubriceerd staan. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opleidingsondersteuner gedekt uit opleidingssubsidies | |||||||
De opleidingsondersteuner verdient zichzelf terug door het binnenhalen van opleidingssubsidies uit het A+O-fonds van het rijk (in 2017 € 0,15 mln). De kosten van opleidingsondersteuning worden ten laste van deze inkomsten begroot. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -45 | -45 | -45 | -45 | -45 |
98 | Kostenverdeling | 45 | 0 | 45 | 45 | 45 | 45 |
Subtotaal journaal | 45 | -45 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie vastgoed (1) | |||||||
Vanwege verkoop is minder verhuur (€ 0,024) en onderhoud (€ -0,024). De raming voor nutskosten is bijgesteld (€ 0,005) en ook doorbelasting servicekosten (€ -0,005). Daarnaast heeft de gemeente tijdelijk vastgoed objecten in beheer (vanuit bv regeling hoogspanning), waarvoor de beheerskosten(€ 0,020) worden gedekt uit tijdelijke verhuur (€ -0,020). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 136 | -136 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 136 | -136 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie vastgoed (2) | |||||||
Er zijn VVE Kosten nog begroot bij onderwijs (€ -0,018), deze gaan over naar vastgoed (€ 0,018). Er is minder interne doorbelasting vanuit vastgoed (€ 0,066) aan sport (€ 0,066); tegelijk zijn er minder sport kosten (€ -0,046) vanwege minder bijdrage voor deze kosten (€ 0,046).Voor het stadhuis zijn er minder nutskosten en krijgt de gemeente subsidie vanwege zonnepanelen (€ -0,023). Daarnaast is zijn er onderhoudskosten voor de zonnepanelen (€ 0,002). Tegenover het batig saldo van deze mutatie, staan extra kapitaallasten van de investering zonnepanelen. Deze lasten zijn meegenomen in de mutatie van kapitaallasten (nr. 27632). | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -64 | -20 | -84 | -84 | -84 | -84 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 52 | 32 | 84 | 84 | 84 | 84 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07 | Bestuur en financiën | -9 | -12 | -21 | -21 | -21 | -21 |
Subtotaal journaal | -21 | 0 | -21 | -21 | -21 | -21 | |
Inzet Alfresco Zaaksysteem | |||||||
Voor de implementatie van het nieuwe zaak-systeem Alfresco zijn er gedurende de komende 2 jaar drie specialisten nodig voor de inrichting en organisatie brede uitrol. Hiermee komt de krimp van drie naar twee specialisten vanuit het reorganisatieplan voor deze periode te vervallen. Dekking van de lasten vindt plaats door een onttrekking aan de reserve nieuwe informatiesystemen. Het restantsaldo van deze reserve kan vrijvallen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -131 | -131 | -67 | 0 | 0 |
98 | Kostenverdeling | 67 | 0 | 67 | 67 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 67 | -131 | -64 | 0 | 0 | 0 | |
Optimalisatie inrichting Vergunningen | |||||||
De begroting van de afdeling Vergunningen loopt niet in pas met de werkelijkheid. Naast de administratieve indeling welke vorig jaar heeft plaatsgevonden worden met deze wijziging de begroting in lijn met de kosten gebracht zoals deze al jaren gemaakt worden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 9 | 13 | 22 | 22 | 22 | 22 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 54 | -24 | 30 | 30 | 30 | 30 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 0 | 18 | 18 | 18 | 18 | 18 |
98 | Kostenverdeling | -70 | 0 | -70 | -70 | -70 | -70 |
Subtotaal journaal | -7 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herverdeling capaciteitsbudgetten SO | |||||||
Binnen het domein SO wordt de capaciteitsbudgetten herverdeeld tussen de diverse sectoren/afdelingen. Dit betreft zowel structurele als incidentele correcties. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
02 | Werk, inkomen en economie | -120 | 0 | -120 | -120 | -120 | -120 |
98 | Kostenverdeling | 120 | 0 | 120 | 120 | 120 | 120 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Administratieve aanpassing Dekking Bedrijfsvoering | |||||||
De dekking Bedrijfsvoering was tot op heden in de begroting opgenomen als negatieve lasten. Dit komt nog voort uit de periode dat de kostenverdeling was beëindigd en het als correctie op de lasten werd verantwoord. Dit is nu aangepast naar verantwoording als baten, omdat het baten zijn vanuit de urenverantwoording op investeringen en grondexploitaties. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | 3.289 | -3.289 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 3.289 | -3.289 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Voorziening wachtgelden collegeperiode 2018-2022 | |||||||
Jaarlijks wordt € 0,175 mln gespaard in de reserve Wachtgelden Bestuur. Aan het einde van een vierjarige collegeperiode wordt het totaal gespaarde bedrag overgeboekt naar de voorziening Wachtgelden Bestuur. Deze mutatie wordt hierbij begroot. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Correctie incassokosten | |||||||
De invorderingsbaten door de deurwaarder zijn € 0,015 mln lager omdat deze tegenwoordig in mindering woren gebracht op de factuur van de deurwaarder, waardoor eveneens de kosten € 0,015 mln lager zijn. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
98 | Kostenverdeling | -15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Regeling brede school/combinatiefuncties | |||||||
Uit het onderwijsbudget bedragen de jaarlijkse kosten voor de brede school/combinatiefuncties € 0,150 mln. In de meerjarenbegroting staat op dit moment € 0,08 mln begroot. Ter dekking wordt een onttrekking van € 0,068 mln. aan de reserve combinatiefuncties gedaan. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 68 | -68 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 68 | -68 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gladheidsbestrijding | |||||||
De reserve Openbare Ruimte wordt o.a. ingezet ter uitvoering van de gladheidsbestrijding. E.e.a. conform besluit intensivering gladheidsbestrijding (339). Ook de jaarlijkse onderhoudskosten (11,4) DRIS (Dynamisch Reizigers Informatie Systeem) worden hieruit gedekt. De reserve raakt hiermee uitgeput, waardoor 2020 het laatste jaar is om de lasten hieruit te dekken (en nog een klein deel (0,4) in 2021).In 2019 is het actualiseren van het beleidskader voor gladheidsbestrijding en activiteit waarna bij de kadernota 2020 moet blijken hoe de dekking vanaf dan geregeld kan worden. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Social Return Desk | |||||||
De gemeente heeft de ambitie uitgesproken het social return beleid maximaal te willen benutten in de contractuele afspraken met leveranciers over hun bijdrage in werkgelegenheid en ontwikkeling van werkzoekenden. Het vaststellen van maatwerk social return contracteisen begint aan de voorkant van de inkoopketen. De taken van de Social Return Desk sluiten daarom het beste aan bij de inkoopfunctie. De Social Return Desk blijft bestaan uit twee medewerkers (1 fte schaal 11 en 0,78 fte schaal 8 € 0,131 mln apparaatslasten). Dekking vindt tot en met 2021 plaats uit het BUIG-budget. Met ingang van 2022 worden de lasten gedekt uit het Opgavenbudget Projecten (onverdeeld), beiden in programma 2. Tevens wordt een klein bedrag overgeheveld naar programma 7 (ICT) voor de periodieke licentiekosten van het webbased monitoringsysteem WIZZR. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
02 | Werk, inkomen en economie | -138 | 0 | -138 | -138 | -138 | -138 |
07 | Bestuur en financiën | 7 | 0 | 7 | 7 | 7 | 7 |
98 | Kostenverdeling | 131 | 0 | 131 | 131 | 131 | 131 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stelpost kapitaallasten ICT | |||||||
De actualisatie van de investeringen ICT leidt tot hogere kapitaallasten. Deze investeringen zijn tijdelijk op een stelpost in Lias gezet en worden op een later moment alsnog in de investeringsmodule verwerkt. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | 36 | 0 | 36 | 121 | 75 | 19 |
Subtotaal journaal | 36 | 0 | 36 | 121 | 75 | 19 | |
Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid | |||||||
Op 26 april 2018 heeft minister Slob de Tweede Kamer geïnformeerd over de keuze die het kabinet maakt voor de nieuwe verdeling van de Rijksbijdrage voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (OAB). De herverdeling van de rijksmiddelen betekent voor Zaanstad een structureel hoger budget dan hetgeen in de huidige meerjarenbegroting opgenomen. De verhoging gaat gepaard met een opdracht om het aantal uren VVE per kind te verhogen van wettelijk 10 uur (in Zaanstad reeds 12 uur) naar 16 uur per week voorschoolse educatie voor doelgroepkinderen. Ook is een kwaliteitsimpuls beoogd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 842 | -842 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 842 | -842 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie toekomstige huurinkomsten (IHP act 18.2) | |||||||
De toekomstige huurinkomsten worden aangepast overeenkomstig de fasering van het IHP actualisatie 18.2. De eerder opgevoerde stelpost bij de kaderbrief (begr mutatienr 27163 inzake act. IHP 18.1 ) wordt teruggedraaid. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -147 | 147 | 0 | -100 | -66 | -25 |
Subtotaal journaal | -147 | 147 | 0 | -100 | -66 | -25 | |
Actualisatie uitvoeringsprogramma vluchtelingen | |||||||
Het uitvoeringsprogramma vluchtelingen is bestemd voor extra kosten voor onder andere huisvesting, integratie en participatie van vergunninghouders. Dit vraagt meer capaciteit voor onder andere de begeleiding van vergunninghouders naar werk. Voor 2019 stellen we de baten € 0,274 mln. naar beneden bij. Dit nadeel komt door een lagere taakstelling en een scherpere inschatting van het aantal nieuwkomers waarvoor we een vergoeding krijgen.Ter dekking van de lasten van het uitvoeringsprogramma en de in het coalitieakkoord uitgesproken ambitie om het uitvoeringsprogramma vluchtelingen voort te zetten, wordt naast de toegezegde € 0,2 mln, een bedrag van € 0,195 mln ingezet uit reservering van het programma vluchtelingen 2017-2018. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -79 | 79 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -79 | 79 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wmo 2e lijns zorg | |||||||
Eigen bijdrage In 2019 wordt het abonnementstarief van maximaal € 17,50 per vier weken voor de eigen bijdrage aan Wmo-voorzieningen ingevoerd. Hierdoor zullen de inkomsten uit de eigen bijdrage flink terug lopen. Deze terugloop is door de Rijk gecompenseerd. Doordat wij de afgelopen jaren al veel uitzonderingen hebben ingevoerd op het betalen van de eigen bijdrage, is de compensatie van het Rijk groter dan de afname van de inkomsten. Dit levert een voordeel van 1 mln op. Dit voordeel wordt ingezet voor begeleiding en verstrekkingen. BegeleidingVoor 2019 wordt € 19,7 mln geprognosticeerd voor specialistische ondersteuningsarrangementen. De vergrijzing en extramuralisering blijven voor een stijgende vraag zorgen. Naast de trends die we waarnemen in de zorgvraag, worden de tarieven voor begeleiding in 2019 met 2,7%.Na verwerking van het coalitieakkoord is een bedrag van € 18,8 mln begroot voor begeleiding. Het verschil ad € 0,8 mln tussen het bedrag in de begroting en de prognose wordt opgevangen door de financiële meevaller uit de rijkscompensatie voor de invoering van het abonnementstarief. Verstrekkingen De begroting voor Wmo-verstrekkingen wordt opgehoogd met € 0,2 mln tot het totaal van € 3,9 mln. Met deze bijstelling anticiperen we op de continue lichte stijging van het aantal aanvragen. Deze trend is sinds begin 2017 zichtbaar en wordt veroorzaakt door de vergrijzing en de extramuralisering. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 1.000 | -1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 1.000 | -1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gewijzigde begroting 2018 Werkom | |||||||
In de gewijzigde meerjarenbegroting 2018 van Werkom komt een structureel tekort van € 0,300 mln tot uiting. Het aandeel van Zaanstad hierin is € 0,200 mln.Dit tekort ligt volledig in de ondersteunende functies (P&O, ICT, administratie en financiën) en de huisvesting en kan als volgt verklaard worden:• Baanstede was al enkele jaren in ‘transitie’ waardoor ondersteunende afdelingen werden opgeheven of afgeslankt; • Er is nog niet voorzien in een groei van ondersteunende functies als gevolg van een groei van direct personeel vanuit de gemeenten Zaanstad en Purmerend; • Nieuwe eisen uit wet- en regelgeving (zoals bijv. de AVG) dwingen Werkom tot meer en andere activiteiten m.n. op het gebied van ICT. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
02 | Werk, inkomen en economie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Meerjarenbegroting 2019 Werkom | |||||||
In de meerjarenbegroting 2019-2022 van Werkom komt een extra incidenteel tekort naar voren van € 0,290 mln. Het aandeel van Zaanstad hierin is € 0,193 mln. Deze kosten worden gedekt door een onttrekking aan de reserve Herstructurering Baanstede. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
02 | Werk, inkomen en economie | 193 | -193 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 193 | -193 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Versterken sociale wijkteams | |||||||
Iin het kader van investeren aan de voorkant zijn middelen beschikbaar gesteld uit het budget slim investeren voor versterking van de wijkteams (€ 0,150 mln). De middelen worden met deze wijziging toegevoegd aan de budgetten voor wijkteams. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Communicatie 1 fte minder terug te verdienen | |||||||
Communicatie heeft sinds 2016 drie fte's in dienst die zichzelf moeten terugverdienen vanuit projecten. Voorheen werden deze medewerkers ingehuurd. Als gevolg van een andere verdeling van de werkzaamheden kan worden volstaan met één fte minder om zichzelf terug te verdienen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
98 | Kostenverdeling | -85 | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -85 | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verevening reserve kapitaallasten | |||||||
Het financieel beeld laat een incidenteel tekort zien op de eerste twee begrotingsjaren. Om tot een sluitende meerjarenbegroting te komen zullen wij in 2019 en 2020 een onttrekking aan de reserve kapitaallasten doen. In de jaren 2021 en 2022 zullen wij de onttrokken bedragen terugstorten in de reserve. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -3.125 | -3.125 | -1.269 | 3.518 | 873 |
NVT | NVT | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Subtotaal journaal | 1 | -3.125 | -3.124 | -1.268 | 3.519 | 874 | |
Niet doorgaan Cultuurcluster | |||||||
N.a.v. het niet doorgaan van het Cultuurcluster worden de bij vastgoed begrote huuropbrengsten weggehaald (€ 1,2 mln.). Daarnaast wordt een reservering opgenomen voor een toekomstige fietsenstalling (€ 0,2 mln). De boekhoudkundige tegenhanger zijnde de kapitaallasten zit in de separate wijziging van de kapitaallasten. Deze wijziging (€ 1,4 mln.) is het saldo van de kapitaallasten die met die wijziging worden aangepast. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 1.411 | 1.396 | 1.381 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 1.411 | 1.396 | 1.381 | |
Overzetten deel beleidsbudget grondbeleid | |||||||
Overzetten deel beleidsbudget grondbeleid naar vastgoed en afdeling Projecten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -244 | 0 | -244 | -244 | -243 | -243 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 160 | 0 | 160 | 160 | 160 | 160 |
98 | Kostenverdeling | 84 | 0 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Participatie: Inkomen (BUIG) | |||||||
De prognose voor de lasten van uitkeringen is geactualiseerd op basis van de gegevens per 1 januari 2018. Voorts zijn de inkomsten uit de rijksbijdrage BUIG geactualiseerd op basis van de laatste informatie van het ministerie van Sociale Zaken. Het verschil tussen baten en lasten wordt in 2019 en 2020 verrekend met de reserve Risiobuffer BUIG. Vanaf 2021 wordt het verschil tussen baten en lasten opgeheven via een stelpost. De doelstelling om in 2021 baten en lasten van de BUIG in evenwicht te hebben wordt hiermee gerealiseerd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
02 | Werk, inkomen en economie | -1.399 | 1.399 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | -1.399 | 1.399 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie reserve afschrijvingslasten | |||||||
Op basis van de actualisatie van de projecten die gedekt worden vanuit het Investeringsfonds (IF) wordt de resere afschrijvingslasten geactualiseerd. De afschrijvingslasten van deze projecten worden gedekt via deze reserve. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | 264 | 264 | 11 | 146 | 2 |
Subtotaal journaal | 0 | 264 | 264 | 11 | 146 | 2 | |
Verduurzamen eigen maatschappelijk vastgoed | |||||||
Investeren voor een bedrag van € 4,4 mln. in het verduurzamen van ons eigen (maatschappelijk) vastgoed tot een energielabel A, waarbij de netto lasten gebaseerd zijn op een bespaarpotentieel van 60% op energielasten ter dekking van de kapitaallasten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -192 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -192 | |
Formatie uitbreiding kennisspecialist communicatie openbare ruimte en herwaardering functie visiespcialist | |||||||
Binnen het programma verbeteren bestaande woonkwaliteit is inzet nodig voor het op gang brengen van funderingsherstel door particulieren en het verzorgen van de samenwerking/afstemming tussen de preventieve aanpak van het GAF en de handhaving.Voor uitvoering van deze taak wordt een medewerker (0,5fte) vanuit de sector Openbare Ruimte gedetacheerd bij het GAF. Voor de uitvoering van taken die door de detachering bij de sector Openbare Ruimte blijven liggen, wordt vanuit het GAF-budget € 40.000 beschikbaar gesteld. Dit budget wordt omgezet in formatieruimte zodat voor uitvoering van deze taak een medewerker in dienstverband kan worden aangetrokken. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -40 | 0 | -40 | -40 | -40 | -40 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -10 | 0 | -10 | -10 | -10 | -10 |
98 | Kostenverdeling | 50 | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Actualisatie MPG 18.2 | |||||||
Aan de hand van de nieuwste ramingen van de grondexploitaties uit het MPG 18.2 wordt de begroting inclusief jaarschijf 2018 bijgewerkt. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 3.528 | -4.008 | -480 | 490 | 150 | -110 |
07 | Bestuur en financiën | 1.070 | -590 | 480 | -490 | -150 | 110 |
98 | Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 4.598 | -4.598 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Capaciteit Afdeling/sector Gebiedsontwikkeling | |||||||
I.v.m. de nieuwe sector gebedsontwikkeling gaan er personen van de afdeling Netwerken en Markten en van de afdelng projectmanagement over naar de nieuwe sector (afdeling) gebiedsontwikkeling. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | -113 | 0 | -113 | -113 | -113 | -113 |
98 | Kostenverdeling | 113 | 0 | 113 | 113 | 113 | 113 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Insourcing accountantswerkzaamheden | |||||||
Er wordt extra capaciteit ingezet op het digitaliseren van de audit wat uiteindelijk moet leiden tot lagere kosten bij de externe accountant. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | -11 | 0 | -11 | -11 | -11 | -11 |
98 | Kostenverdeling | 11 | 0 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kostenverdeling | |||||||
Met deze begrotingswijziging worden de apparaatsbaten en -lasten op de juiste wijze toegerekend aan de prestaties | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 8.139 | -439 | 7.700 | 7.697 | 7.644 | 7.644 |
02 | Werk, inkomen en economie | 8.095 | -148 | 7.947 | 7.581 | 7.388 | 7.383 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 4.206 | -355 | 3.850 | 3.721 | 3.718 | 3.717 |
04 | Ruimtelijke en gebiedsontwikkeling | 9.495 | -2.971 | 6.525 | 6.293 | 6.238 | 6.221 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 16.715 | -4.409 | 12.306 | 11.776 | 11.682 | 11.678 |
06 | Veiligheid, handhaving en publieke dienstverlening | 14.288 | -3 | 14.285 | 14.333 | 14.600 | 14.609 |
07 | Bestuur en financiën | 40.202 | -595 | 39.606 | 38.813 | 38.713 | 38.487 |
98 | Kostenverdeling | -19.011 | 8.348 | -10.663 | -9.555 | -9.503 | -9.284 |
NVT | NVT | -82.128 | 570 | -81.557 | -80.659 | -80.480 | -80.455 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval reserves Jongerencentrum Assendelft & De fabriek | |||||||
Er zijn in het verleden twee bestemmingsreserves gevormd voor de dekking van kapitaallasten, namelijk Jongerencentrum Assendelft en de Fabriek. Jaarlijks wordt een klein bedrag (in totaal € 20.643) aan deze reserves onttrokken. De kapitaallasten worden vanaf 2019 structureel opgenomen in de begroting. Het resterende bedrag in de reserves zal vrijvallen en de raad wordt voorgesteld de reserve op te heffen. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | 0 | -88 | -88 | 11 | 11 | 11 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 0 | -70 | -70 | 10 | 10 | 10 |
Subtotaal journaal | 0 | -158 | -158 | 21 | 21 | 21 | |
Egaliseren begroting 2019 - 2022 | |||||||
Egaliseren begroting 2019 - 2022 | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | 0 | -252 | -252 | -343 | -917 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | -252 | -252 | -343 | -917 | 0 | |
Subtotaal Beleidsbijstellingen | 8.783 | -12.103 | -3.320 | -170 | 4.152 | 2.059 | |
Besluit pre prioritair | |||||||
Ontwikkelingen Recreatieschap Almaarder- en Uitgeester Meer | |||||||
Bij het RAUM, onderdeel Buitenlanden (BTL), spelen drie ontwikkelingen, die financiële gevolgen voor (alle) deelnemende gemeenten hebben:• De Provincie verlaagt haar aandeel van 75% in het Recreatieschap in twee stappen naar 50% (65% in 2019 en 50% in 2020). • Beverwijk draagt het Aagtenpark in beheer en onderhoud over aan het RAUM• De participantenbijdrage van het BTL wordt opnieuw ‘versleuteld’: de IJmond-gemeenten gaan meer betalen, Zaanstad gaat minder betalen in de verhouding 60% - 40%. Dit heeft te maken met de omvang van het beheersgebied van BTL in de IJmond-gemeenten en Zaanstad.De raad van Zaanstad heeft inmiddels een positieve zienswijze afgegeven op een stijging met € 17.500. De verdere toename hangt samen met een extra verhoging van de BTL-bijdrage. Daarover heeft het AB op 4/7 jl. een besluit genomen, dat via de begrotingswijziging 2019 van het RAUM voor een zienswijze aan de raad zal worden voorgelegd. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 18 | 0 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Subtotaal journaal | 18 | 0 | 18 | 18 | 18 | 18 | |
Subtotaal Besluit pre prioritair | 18 | 0 | 18 | 18 | 18 | 18 | |
Herschikking | |||||||
Overheveling formatie Sector naar Callcenter | |||||||
De formatie ruimte van medewerker beleidsuitvoering welke onder de sector KCC was begroot en effectief bij de afdeling KCC Callcenter werkzaam was, wordt naar de afdeling KCC Callcenter overgeplaatst en daar opnieuw ingevuld. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
98 | Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Herschikking dekking 'aanvullende opdrachten' | |||||||
Bij de reorganisatie van de sector Openbare Ruimte is de 'verdienopgave' (dekking capaciteit uit aanvullende opdrachten/projecten via uren x tarief) volledig toegerekend aan 1 afdeling. Een deel van deze terugverdienopgave hoort thuis bij een andere afdeling. Daarnaast wordt een deel van deze kosten gedekt vanuit diverse begrotingsposten binnen het Programma buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid. Met deze mutatie wordt de terugverdienopgave herschikt in lijn met de beschikbare dekking. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
02 | Werk, inkomen en economie | -120 | 0 | -120 | -120 | -120 | -120 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -80 | 0 | -80 | -80 | -80 | -80 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | -47 | 0 | -47 | -47 | -47 | -47 |
98 | Kostenverdeling | 285 | 0 | 285 | 285 | 285 | 285 |
NVT | NVT | -38 | 0 | -38 | -38 | -38 | -38 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Formatie omzetting naar Gebruikstoezicht | |||||||
De formatie voor twee administratieve ondersteuners die werkzaam zijn bij Gebruikstoezicht worden hiermee vanuit de Sector Veiligheid en Handhaving naar de vak-afdeling gebracht. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
98 | Kostenverdeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe programmabegroting en doelenboom | |||||||
Naar aanleiding van de nieuwe programmabegroting 2019-2022 en doelenboom worden de volgende begrotingsposten naar de desbetreffende prestaties overgezet:- Opvang zwerfjongeren naar prestatie 1.1.3 Passende ondersteuning waar nodig voor ouders en jeugdigen.- Veilig thuis deel jeugd naar prestatie 1.2.3 Iedereen heeft een thuis en voelt zich daar veilig.- PGB deel jeugd naar prestatie 1.1.3 Passende ondersteuning waar nodig voor ouders en jeugdigen.- Coördinatie bredeschool/combinatiefuncties naar 1.1.1 Kansen voor ieder kind door goed onderwijs | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
01 | Onderwijs, jeugd en zorg | 82 | 0 | 82 | 82 | 82 | 82 |
03 | Maatschappelijke ontwikkeling | -82 | 0 | -82 | -82 | -82 | -82 |
NVT | NVT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Structurele bijdrage / huur onderkomen Slachthuisstraat 63 | |||||||
In 2016/2017 is onderzocht hoe het staat met onderkomens / steunpunten ten behoeve van de buitendienst. Conclusie is dat er midden in Zaanstad (Kogerveld) een onderkomen moest komen. In 2018 is een locatie aan de Slachthuisstraat in beeld gekomen. Een pand dat bij Grondzaken werd beheerd en goed als onderkomen kan worden ingezet. Met deze begrotingswijziging doet de gebruiker Sector openbare ruimte een bijdrage voor de beheerskosten. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
05 | Buitenruimte, vastgoed en bereikbaarheid | 8 | 0 | 8 | 8 | 8 | 8 |
07 | Bestuur en financiën | -8 | 0 | -8 | -8 | -8 | -8 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stelselwijziging salarisbegroting | |||||||
Op 3 september heeft de directie besloten tot een stelselwijziging van de salarisbegroting. Het uitgangspunt van dit nieuwe kader zijn de feitelijke salariskosten. Het finaniceel effect wordt door middel van deze begrotingswijziging verwerkt. | |||||||
Nr. | Programma | Lasten 2019 | Baten 2019 | Saldo 2019 | Saldo 2020 | Saldo 2021 | Saldo 2022 |
07 | Bestuur en financiën | -1.338 | 0 | -1.338 | 0 | 0 | 0 |
98 | Kostenverdeling | 1.338 | 0 | 1.338 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal journaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Herschikking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 7.174 | -11.096 | -3.922 | -1.696 | 2.738 | 758 |