Begroting 2019 - 2022

Lokale heffingen

Tarieven rechten (leges)

Tarieven rechten (leges)

De verordening bestaat uit drie hoofdstukken en is opgesteld conform het VNG model. De gemeente streeft naar 100% kostendekkendheid. Binnen hoofdstuk 1 en 2 is kruissubsidiëring mogelijk en mag de opbrengst maximaal 100% kostendekkend zijn. Voor hoofdstuk 3 geldt een kostendekkendheid van 100% binnen de paragraaf. De tarieven worden niet geïndexeerd om te voorkomen dat de Leges boven de wettelijke grens van 100% kostendekkendheid uitkomt. Met als risico dat de rechter de Verordening (deels) onverbindend kan verklaren met opbrengstverlies tot gevolg.
De producten in hoofdstuk 1 (algemene dienstverlening) bestaan voor 95% uit diensten die geleverd worden aan individuele inwoners zoals informatie uit het Gemeentearchief, paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen en huwelijksvoltrekkingen. Ongeveer 5% van de diensten wordt geleverd aan (kleine) ondernemers zoals standplaatsen en vergunningen Winkeltijdenwet.
De belangrijkste bestuurlijke afweging richt zich op hoofdstuk 2, 'de omgevingsvergunningen'. De producten binnen dit hoofdstuk betreffen met name de dienstverlening voor het verlenen van omgevingsvergunningen op het gebied van bouwen (bijna 95%). Daarnaast betreft het vergunningen voor sloop, asbestverwijdering, het maken van een uitrit, kap en monumenten. De consequentie van 100% kostendekkendheid wordt afgewogen tegen een betaalbaar (verbetering van het) leefklimaat van de inwoners en het vestigingsklimaat binnen de gemeente.
In de meerjarenbegroting is uitgegaan van een hogere bouwproductie dan nu wordt geschat. Een lager aantal woningen leidt tot een bijstelling van de Leges inkomsten van ruim € 1 miljoen in 2019.
Binnen hoofdstuk 3 (dienstverlening onder Europese dienstenrichtlijn) worden vrijwel alle diensten geleverd aan (kleine) ondernemers zoals Horeca-exploitatievergunningen en evenementenvergunningen (buurtfeesten, kleine braderieën, Koningsdag, muziekfestivals e.d.). Deze vergunningen dragen bij aan een prettig leef- en vestigingsklimaat in onze stad en de regionale en landelijke promotie van Zaanstad. Het verhogen van deze vergunningen naar een hogere kostendekkendheid, heeft hierop een negatieve invloed.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Hoofdstuk 1

Bedragen x € 1.000

 Taakveld

8.3 Wonen en bouwen

800

0.2 Burgerzaken

732

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

110

0.4 Overhead

254

Totaal

1.896

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

1.643

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

1.643

Toe te rekenen kosten: Overhead incl (omslag)rente

 254

BTW

0

Totale kosten

1.896

Opbrengst heffingen

- 1.865

Dekking

98,3%

Hoofdstuk 2

Bedragen x € 1.000

Taakveld

8.3 Wonen en bouwen

1.554

0.2 Burgerzaken

1.278

0.4 Overhead

1.564

8.2 Grondexploitatie

309

2.1 Verkeer en vervoer

48

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

53

7.4 Milieubeheer

227

3.1 Economische ontwikkeling

14

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

19

5.5 Cultureel erfgoed

58

0.64 Belastingen overig

36

Totaal

5.162

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

3.562

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

3.562

Toe te rekenen kosten: Overhead incl (omslag)rente

 1.564

BTW

36

Totale kosten

5.162

Opbrengst heffingen

- 5.114

Dekking

99,1%

Hoofdstuk 3

Bedragen x € 1.000

Taakveld

0.2 Burgerzaken

256

0.4 Overhead

107

Totaal

363

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

256

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

256

Toe te rekenen kosten: Overhead incl (omslag)rente

 107

BTW

0

Totale kosten

363

Opbrengst heffingen

-119

Dekking

32,8%

Rioolheffing

Het tarief Rioolheffing 2019 is conform het financieel kader geïndexeerd met de prijsindexatie en komt daarmee op € 284,41 (was in 2018 € 280,48). De kostendekkendheid bedraagt 97,4%.
Door onder andere verlaging van de rekenrente en hogere baten, ontstaat een positief resultaat dat kan worden toegevoegd aan de voorziening voor bijdrage aan toekomstige vervangingsinvesteringen.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Taakveld

7.2 Riolering

18.250

6.3 Inkomensregelingen

1.632

0.64 Belastingen overig

824

0.4 Overhead

1.414

2.1 Verkeer en vervoer

130

8.3 Wonen en bouwen

745

Totaal

22.995

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

20.990

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

20.990

Toe te rekenen kosten: Overhead incl (omslag)rente

 1.414

BTW

591

Totale kosten

22.995

Opbrengst heffingen

- 22.430

Dekking

97,4%

Afvalstoffenheffing

Het tarief Afvalstoffenheffing blijft in 2019 gelijk aan 2018 (€ 286,09).
In Zaanstad wordt geen onderscheid gemaakt tussen één- en meer-persoons huishoudens. Het tarief is in Zaanstad relatief hoog, zo blijkt uit de gegevens 2018 van het Centrum voor Onderzoek naar de Economie van Lokale Overheden. In 2018 steeg het tarief met € 5,00. Door 2019 niet te indexeren wordt een nieuwe tariefverhoging van € 4,00 voorkomen. De kostendekking is 100%.
Voor het verloop van de voorzieningen, zie de bijlage “Voorzieningen”.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Taakveld

6.3 Inkomensregelingen

1.644

7.3 Afval

15.397

7.4 Milieubeheer

98

2.1 Verkeer en vervoer

612

0.64 Belastingen overig

1.703

0.4 Overhead

479

Totaal

19.933

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

18.271

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

364

Netto kosten taakveld

17.907

Toe te rekenen kosten: Overhead incl (omslag)rent

 479

BTW

1.547

Totale kosten

19.933

Opbrengst heffingen

- 19.933

Dekking

100%

Begraafrechten

De tarieven Begraafrechten worden conform het financieel kader met 1,4% geïndexeerd.
De hogere kosten voor chemievrije onkruidbestrijding worden gedekt vanuit de egalisatievoorziening. Dit is een continuering van het besluit dat genomen is voor de tariefontwikkeling 2018.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

 Taakveld

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

676

0.64 Belastingen overig

62

0.4 Overhead

309

Totaal

1.047

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

738

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

738

Toe te rekenen kosten: Overhead incl (omslag)rente

 309

BTW

Totale kosten

1.047

Opbrengst heffingen

- 1.047

Dekking

100%

Marktgelden

Het tarief Marktgelden daalt ten opzichte van 2018 met € 0,01 naar € 0,67per m2. Dit tarief is inclusief mobiele stroom. De kostendekkendheid bedraagt 100%.
De Marktgelden kunnen iets dalen omdat het overhead tarief licht is gedaald.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Taakveld

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

188

0.4 Overhead

54

0.64 Belastingen overig

21

Totaal

264

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

189

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

189

Toe te rekenen kosten: Overhead incl (omslag)rente

 54

BTW

21

Totale kosten

264

Opbrengst heffingen

- 264

Dekking

100%

Parkeerbelasting

Het tarief voor naheffingsaanslagen is met 4,8% gedaald en voor 2019 vastgesteld op € 59,00.
Het aantal naheffingsaanslagen is met 2.700 naar boven bijgesteld, naar ruim 17.700 aanslagen. De totale kosten bedragen € 1.057k.

Verdeling van kosten en dekking volgens model:

Bedragen x € 1.000

Taakveld

2.2 Parkeren

985

0.4 Overhead

72

Totaal

1.057

Bedragen x € 1.000

Dekking volgens model

Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente

985

Inkomsten taakvelden, excl. Heffingen

0

Netto kosten taakveld

985

Toe te rekenen kosten: Overhead incl (omslag)rente

 72

BTW

0

Totale kosten

1.057

Opbrengst heffingen

- 1.046

Dekking

98,9%

Precario- en Reclamebelasting

De tarieven van de Precario- en Reclamebelasting zijn conform het financieel kader geïndexeerd met 1,4%.

Hondenbelasting

De tarieven van de Hondenbelasting zijn conform de het financieel kader geïndexeerd met 1,4%.

Toeristenbelasting

Conform de Kaderbrief 2019-2022 is het tarief Toeristenbelasting verhoogd van € 3,00 naar € 7,00 per persoon per overnachting, afgestemd op het tarief van Amsterdam.
De toename van het aantal overnachtingen en de tariefverhoging, leiden er toe dat met de meeropbrengst Toeristenbelasting de Begroting 2019 met € 2.205.000 is bijgesteld.
Gemeente Amsterdam hanteert als tarief een percentage van de overnachtingsprijs. Er zal onderzoek worden gedaan of vanaf 2020 Zaanstad eveneens deze heffingswijze kan invoeren. Het tarief 2018 van Amsterdam, bedraagt gemiddeld voor het centrumgebied € 6,44 (www.coelo.nl).

Zeehavengeld

Gemeente Zaanstad stemt op basis van Europese regelgeving (anti-concurrentiebeding ten aanzien van andere lidstaten), jaarlijks de tarieven Zeehavengeld af op die van de gemeente Amsterdam. Deze tarieven worden pas in januari bekend. De tarieven van Zaanstad worden hierdoor – net als elk jaar – met de Verordening Zeehavengeld later aan de raad voorgelegd. Voor de Begroting 2019 is vooralsnog uitgegaan van een indexeringspercentage van 1,4%.

ga terug