Prestatie
Alle kinderen volgen onderwijs met als doel dat zij hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Voor een deel van de kinderen geldt dat zij extra aandacht nodig hebben. We zoeken die kinderen actief op en daarin werken we samen met kinderopvangorganisaties en de onderwijsbesturen. Die samenwerking is vastgelegd in de Onderwijsagenda Zaanstreek, gespecificeerd in acht ontwikkelthema’s die bij elkaar betrekking hebben op de hele schoolloopbaan van kinderen en jongeren, vanaf de voorschoolse fase tot aan de eerste echte baan of een studie in het hoger onderwijs (zie ook programma 2).
We werken vanuit een langdurig commitment samen aan een doorlopende leerlijn voor kinderen vanaf 2 jaar tot de overgang naar het voortgezet onderwijs. Daarvoor werken we aan een kwalitatief netwerk van Integrale Kindcentra. Deze zijn te zien als samenwerkingsverband van kinderdagopvang, peuterspelen met voor- en vroegschoolse educatie (VVE), schoolse- en buitenschoolse activiteiten, waar mogelijk binnen één gebouw. We stimuleren verlengde schooldagmogelijkheden in wijken met veel leerlingen met risico op taalachterstand, zoals in Poelenburg en Peldersveld (zie ook programma 3). Zo bevorderen we dat kinderen in het voortgezet onderwijs instromen op het niveau, dat past bij hun mogelijkheden. Voor kinderen met ontwikkelings- en gedragsproblemen bieden we met het onderwijs passende arrangementen. In combinatie met de preventieve aanpak van schoolverzuim, voorkomen we hierdoor schooluitval. We hebben daarvoor het thuiszitterspact opgesteld dat voorziet in een passende aanpak voor iedere jeugdige die langdurig verzuimt. We werken samen aan een bredere oriëntatie van leerlingen op de werkvloer bij verschillende beroepen opdat meer jongeren de arbeidsmarkt betreden en daar ook blijven. We hebben speciaal aandacht voor kwetsbare jongeren.