Begroting 2019 - 2022

Optimale ontwikkeling voor kinderen en jongeren

Kansen voor ieder kind door goed onderwijs

Prestatie

Alle kinderen volgen onderwijs met als doel dat zij hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Voor een deel van de kinderen geldt dat zij extra aandacht nodig hebben. We zoeken die kinderen actief op en daarin werken we samen met kinderopvangorganisaties en de onderwijsbesturen. Die samenwerking is vastgelegd in de Onderwijsagenda Zaanstreek, gespecificeerd in acht ontwikkelthema’s die bij elkaar betrekking hebben op de hele schoolloopbaan van kinderen en jongeren, vanaf de voorschoolse fase tot aan de eerste echte baan of een studie in het hoger onderwijs (zie ook programma 2).

We werken vanuit een langdurig commitment samen aan een doorlopende leerlijn voor kinderen vanaf 2 jaar tot de overgang naar het voortgezet onderwijs. Daarvoor werken we aan een kwalitatief netwerk van Integrale Kindcentra. Deze zijn te zien als samenwerkingsverband van kinderdagopvang, peuterspelen met voor- en vroegschoolse educatie (VVE), schoolse- en buitenschoolse activiteiten, waar mogelijk binnen één gebouw. We stimuleren verlengde schooldagmogelijkheden in wijken met veel leerlingen met risico op taalachterstand, zoals in Poelenburg en Peldersveld (zie ook programma 3). Zo bevorderen we dat kinderen in het voortgezet onderwijs instromen op het niveau, dat past bij hun mogelijkheden. Voor kinderen met ontwikkelings- en gedragsproblemen bieden we met het onderwijs passende arrangementen. In combinatie met de preventieve aanpak van schoolverzuim, voorkomen we hierdoor schooluitval. We hebben daarvoor het thuiszitterspact opgesteld dat voorziet in een passende aanpak voor iedere jeugdige die langdurig verzuimt. We werken samen aan een bredere oriëntatie van leerlingen op de werkvloer bij verschillende beroepen opdat meer jongeren de arbeidsmarkt betreden en daar ook blijven. We hebben speciaal aandacht voor kwetsbare jongeren.

Activiteiten

Opstellen nieuwe Onderwijsagenda 2019-2022

We stellen met de onderwijspartners vast aan welke specifieke onderwerpen in en rond het onderwijs we gezamenlijk willen werken ten behoeve van de jeugd in de stad. De inbreng van ouders, kinderen en jongeren nemen we hierin mee.

Opstellen VVE en OAB beleid 2020-2024

Voor de komende vier jaar werken we aan een door het primair onderwijs gedragen arrangement voor de voor- en vroegschoolse educatie (VVE), in samenhang met overige interventies op het vlak van onderwijsachterstanden. Onderzoek naar factoren die het bereik en de effectiviteit van de voorschoolse educatie positief en negatief beïnvloeden, maakt daarvan deel uit.

Uitwerkingsprogramma Integraal Kindcentrum

We werken er aan om in de stad steeds meer voorzieningen vorm te geven waar voor kinderen vanaf 0 jaar, maar in elk geval vanaf 2 tot 12 jaar een dagarrangement opvang-onderwijs beschikbaar is met één doorlopende leerlijn.

Werken aan een betere aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp

We verbeteren de samenwerking tussen scholen en voorzieningen ter ondersteuning van ouders en jeugdigen bij gezins-, opvoed- en opgroeiproblematiek en bekrachtigen dit in convenanten.

Versterking Leerplicht, tegengaan schooluitval door RMC (regionale meld- en coördinatiefunctie) en jongerenloket

Deze functies krijgen een duidelijkere positie in de relatie met het praktijkonderwijs (PRO), het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en de regionale opleidingscentra (ROC) in de regio. Ook werken we aan korte lijnen met de sociale wijk- en jeugdteams en het participatiebedrijf (Werkom).

Tegengaan van lerarentekort

Met name dreigt een tekort aan leerkrachten in het primair onderwijs. Samen met schoolbesturen werken we aan maatregelen die het leerkrachten aantrekkelijk maken om in Zaanstad te komen werken en verkennen de mogelijkheden die bijdragen aan het beter kunnen omgaan met deze schaarste binnen de onderwijsorganisaties.

Lasten & baten

Lasten

€ 10.680

31,1 %

Baten

€ 6.658

96,1 %

ga terug