Publiekrechtelijk
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
(Bedragen x €1.000)Omgevingsdienst NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:17 december 2015Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe regeling wordt getroffen ter ondersteuning van de colleges bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten. Voorts wordt de regeling getroffen ter behartiging van de taken voortvloeiend uit het Besluit risico's zware ongevallen 1999
Bestuurlijk belangWethouder Krieger is lid van het Algemeen Bestuur, plaatsvervanging door wethouder Ram
Stemverhouding: 8%Financiële positie20162017Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 4.985
€ 5.371
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 1.518
€ 2.131
Impuls:€ 0Resultaat:€ 1.700
€ 1.659
Exploitatie:€ 2.081Marktontwikkelingen:Na de opbouw van de organisatie en het plaatsen van medewerkers in de afgelopen recente jaren was de officiële start van de ODNZKG op 6 februari 2014. De hoofdkoers betreft het behalen van vijf ambities zoals vastgesteld door het algemeen bestuur in de kaderbrief 2015-2020. Deze eerste twee ambities betreffen financiële-, procesmatige transparantie en sturing en accountmanagement. Met deze eerste ambities om de basis op orde te krijgen is een reeds een begin gemaakt. Vanaf 2015 is meer de nadruk gelegd op overige ambities professionele kwaliteit en gezag, landelijke speler en expertisecentrum en risico en informatie gestuurd werken.
Per gemeente wordt jaarlijks de uitvoeringsovereenkomsten (UVO) geactualiseerd. Per gemeente worden afspraken gemaakt over de wettelijke taken en maatwerktaken.
Project Prestatiegerichte financiering
In 2016 is de lumpsum periode afgesloten. In opdracht van het bestuur OD NZKG en samen met de opdrachtgevers is een nieuwe financieringsmethode ontwikkeld die door het AB op 14 december 2016 is vastgesteld. De financiële effecten voor de deelnemers zijn in de voorgestelde gewijzigde MJB 2017 op 7 december 2016 aan de deelnemers voor zienswijze voorgelegd. De gemeenteraad van Zaanstad heeft in de raad van 7 februari 2017 hier een positieve zienswijze op gegeven.
Onderdeel van de invoering van PGF is dat de komende twee jaar de OD, samen met de eigenaren en opdrachtgevers, deze methode in de praktijk verder gaat ontwikkelen en de kengetallen verder gaat beproeven. Voortaan zal met de Uitvoeringsovereenkomsten (UVO) gewerkt worden. 2018 is het tweede jaar waarin voor alle opdrachtgevers middels een UVO wordt gewerkt. In de nadere uitwerking van PGF wordt ingezet op pakketten en een uniform uitvoeringsniveau gebaseerd op kengetallen. In het eerste tertaal van 2019 worden de inzichten van validatie bestuurlijk gemaakt en de kengetallen door het AB vastgesteld voor 4 jaar.
Omgevingswet
De komst van de Omgevingswet betekent ook voor de ODNZKG een verandering in werkwijze. Samen met de partners oriënteert de ODNZKG zich op een veranderende rol en samenspel.
Risicoprofiel:Het risicoprofiel van de Omgevingsdienst NZKG is hoog. De bijdrage van Gemeente Zaanstad in de gemeenschappelijke regeling is hoog, € 2,5 mln, terwijl de invloed relatief beperkt is. Gemeente Zaanstad heeft 8% van de stemmen in het algemeen bestuur. Daarnaast is de Omgevingsdienst NZKG afhankelijk van veranderende wet en regelgeving. Onder “ontwikkelingen Omgevingsdienst NZKG” wordt hier nader op ingegaan.
Risico analyseFinanciële positieDe nieuwe PGF-methodiek leidt tot een extra bijdrage van € 4,5 ton structureel per jaar voor Zaanstad vanaf 2017. In 2017 wordt echter een ingroeimodel toegepast. De bijdrage van Zaanstad aan de OD bedraagt vanaf 2018 hiermee ruim € 2,5 mln. op jaarbasis. De grootte van dit effect is momenteel verwerkt in de kadernota 2018 van gemeente Zaanstad. Omdat Zaanstad in 2017 een eenmalige korting heeft ontvangen van € 2,5 ton in verband met het ingroeimodel, is het financieel effect in 2017 rond de € 2 ton. In 2017 en 2018 wordt de nieuwe financieringsmethodiek van prestatiegericht financieren gevalideerd. Bij de vaststelling van de kengetallen en de kwaliteitsnormen van PGF voor de periode 2019-2022, zal ook de hoogte van het benodigde weerstandsvermogen aan het bestuur en de vertegenwoordigde colleges worden voorgelegd.
De noodzakelijke weerstandscapaciteit wordt bepaald door kwantificering van de gewogen risico’s. Deze zijn: veranderende wetgeving primair proces, personele consequenties t.g.v. kwaliteitsborging bouw, PGF bedrijfsvoeringsrisico (afwijking van de kengetallen en het tarief). De verhouding noodzakelijke en beschikbare weerstandscapaciteit is voldoende conform het in 2017 door het ab vastgestelde ratio.
Risico'sDe belangrijkste risico’s zijn:
- Invoering van de nieuwe financieringsmethode PGF. De vraag is wat er gebeurt als de geprognosticeerde kosten op basis van PGF overschrijden of onderschrijden. De richtlijn is dat het risico bij de opdrachtgevers ligt indien sprake is van volume-effecten. Is er sprake van prijsverschillen, dan ligt het risico bij de OD. Omdat 2017 het eerste jaar is van invoering van de PGF-systematiek, is een verificatiegroep aangesteld met de verschillende opdrachtgevers om de achterliggende kengetallen inzichtelijk te maken. Verder moet de groep bevestigen dat processen en cijfers in orde zijn. Afgesproken is dat eventuele gevolgen van het validatieproces eerst na 2018 worden doorgevoerd.
- Daarnaast speelt het risico van eventuele aantasting van de vermogenspositie van de OD, die vervolgens ook weer een effect op Zaanstad kan hebben. Het gaat hierbij met name om verandering in wetgeving en personele consequenties ten gunste van de wet Kwaliteitsborging bouw. Ook voor specialistische kennis op het gebied van milieu is de arbeidsmarkt krap.
BeheersmaatregelenOm risico’s op te kunnen vangen, heeft de OD een risicobuffer in het leven geroepen. Op 24 juni 2015 heeft het AB besloten dat voorlopig voor een startende organisatie een norm voor de ratio weerstandsvermogen van ruim voldoende (1,5 – 2) akkoord is. Vanaf 2017 zal deze norm worden herzien. De OD NZKG is inmiddels beland in een fase van doorontwikkeling. Een fase waarin de risico’s beter in beeld en steeds meer beheersbaar zijn. Daarom is het voorstel om de norm voor de ratio weerstandsvermogen bij te stellen van ruim voldoende naar voldoende (1 – 1,5).
Er zijn frequent overleggen tussen gemeente en OD op verschillende niveaus. Hiermee wordt de ambitie van accountmanagement ingevuld. Op dit moment kent de gemeente Zaanstad de volgende afstemmingsoverleggen:
- 3 tot 4 keer per jaar periodiek overleg met de concerncontroller en de directeur Bedrijfsvoering van de OD, met ambtelijk vertegenwoordigers uit de deelnemende gemeentes en provincie op het gebied van financiën en bestuurlijk relevante onderwerpen.
- Voorafgaande aan de vergaderingen van het DB bespreekt men de agenda in het gezamenlijk opdrachtgevers overleg en de financiële werkgroep. Indien nodig komen de bestuurlijke dossiers aan de orde en worden zij opgeschaald naar ambtelijk eigenaren-niveau (BAC).
- 1x per 8 weken bespreekt de staf van de wethouder Milieu en Duurzaamheid politiek gevoelige dossiers. 1x per 6 weken is gezamenlijk opdrachtgeversoverleg met de andere 'founding fathers' en de OD.
Risicoprofiel: hoogPubliekrechtelijk
Schadeschap Schiphol
(Bedragen x €1.000)Schadeschap SchipholRechtsvorm:Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:13-01-2016Vestigingsplaats:HaarlemToezichtsregime:laagOpenbaar belangEen voor belanghebbenden duidelijke, deskundige en doelmatige afhandeling te bevorderen van verzoeken om schadevergoeding die verband houden met de uitbreiding van het luchtvaartterrein zoals vastgelegd in de PKB en het uitvoeringsbesluit (LIB).
Bestuurlijk belangDe 8 leden van het AB hebben elk een stem, met dien verstande dat de leden van respectievelijk de gemeente Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer en Zaanstad een tweevoudige stem hebben.
Wethouder Krieger is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Ram.
Stemverhouding: 16,6%Financiële positie20162017Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 232.468
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 83.661
Impuls:€ 0Resultaat:€ 858 -
Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:Met ingang van 1 juli 2018 handelt het Schadeschap geen nieuwe zaken meer af. Deze worden afgehandeld door het Ministerie. Het Schadeschap handelt alleen de lopende zaken af. Opheffing van het Schadeschap zal worden gestart, nadat de lopende aanvragen zijn afgehandeld. Dit om te voorkomen dat de na opheffing van het Schap nog in behandeling zijnde aanvragen moeten worden overgedragen aan het Directoraat – Generaal Rijkswaterstaat.
Schadeclaims Zaanstad zijn allemaal afgewikkeld. Onderzocht wordt of Zaanstad al eerder uit de gemeenschappelijke regeling kan stappen.
Risicoprofiel:Risico analyseFinanciële positieJaarrekening 2017 nog niet beschikbaar
Risico'sBeheersmaatregelenRisicoprofiel: laagPrivaatrechtelijk
Betaalbare Koopwoningen Zaanstad
(Bedragen x €1.000)Betaalbare Koopwoningen ZaanstadRechtsvorm:Besloten Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangHet doel van Betaalbare Koopwoningen Zaanstad (BKZ) is tweeledig: - Het bevorderen van de volkshuisvesting overeenkomstig het beleid van de gemeente Zaanstad - Het realiseren van kwalitatief hoogwaardige sociale koopwoningen in de gemeente Zaanstad; het via erfpacht beschikbaar stellen van deze woningen aan de gewenste doelgroep en het uitvoeren van een beleid teneinde deze woningen zoveel mogelijk voor de doelgroep te behouden
Bestuurlijk belangGemeente Zaanstad is voor 100% eigenaar van de aandelen. Het voltallig college vertegenwoordigt de enige aandeelhouder gemeente Zaanstad
Stemverhouding: 100%Financiële positie20162017Financieel belangAandelenkapitaal:€ 50Eigen vermogen€ 16.254
€ 16.225
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 25.174
€ 23.592
Impuls:€ 0Resultaat:- € 100
- € 30
Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:BKZ kent inmiddels 3 modellen.
De portefeuille van BKZ instap omvat op 1 april 2018 ca. 77 contracten.
De portefeuille van BKZ traditioneel omvat op 1 april 2018 nu nog ca. 255 contracten.
De portefeuille van BKZ erfpachtvariant omvat op 1 april 2018 nu ca. 184 contracten.
Na verkoop van de garantie- en erfpachtvariant nieuwbouwwoningen zit BKZ voor de bestaande modellen in een beheer fase , waarbij de nadruk komt te liggen om een goede beheersing van de financiën en cashflow en inzicht in het risico van het niet aflossen (afnemen van tranches).
Op dit moment wordt verkend of BKZ kan participeren in nieuwe activiteiten in de woningmarkt. Afhankelijk van de uitkomsten hiervan zullen eventuele voorstellen voor nieuwe activiteiten ter besluitvorming worden voorgelegd.
Er is in 2017 gewerkt aan een verbeterde governance structuur van BKZ, waarbij elke activiteit in een aparte BV wordt ondergebracht. Deze nieuwe governance structuur is per 1 januari 2018 ingevoerd.
BKZ heeft het model Duurzaam Funderingsherstel Zaanstad ontwikkeld. Dit model gaat om funderings- en cascoherstel in combinatie met het aanbrengen van energiebesparende maatregelen. Het model en de start met een pilot van 2 blokken van 6 woningen is in juli 2017 door de gemeenteraad vastgesteld. Het model is nu verder juridisch, financieel en technisch uitgewerkt. Helaas is eind 2017 de aanbesteding niet gelukt. In 2018 wordt er opnieuw aanbesteed. De start van de pilot is voor het 1e kwartaal 2019 gepland.
Risicoprofiel:Het zwaartepunt van de risico's van BKZ liggen op het politieke en financiële vlak. De doelstelling van BKZ is bijdragen aan de volkshuisvesting binnen de gemeente Zaanstad. Deze doelstelling heeft politiek de aandacht. Vanwege de rekening courant en de leningsovereenkomst, die BKZ heeft afgesloten met de gemeente Zaanstad voor BKZ traditioneel tot een maximumbedrag van respectievelijk 5,5 miljoen euro en voor de Garantieregelingen tot 31 miljoen, is het financieel belang groot te noemen.
Risico analyseFinanciële positieDe jaarrekening 2017 is beschikbaar. De cijfers uit de jaarrekening BKZ 2017 hebben geen noemenswaardige impact heeft op het risicoprofiel.
Risico's- Het trancherisico op de opstal bestaat nog wel. Hierbij worden de tranches (20% (traditioneel) en 30% (afzetgarantiewoningen) van de opstalwaarde) niet afgenomen door de kopers (en dus niet terugbetaald op korte termijn). Dit komt omdat er geen inkomensstijging plaatsvindt. Gevolg is dat pas bij (door)verkoop de resterende tranches worden gerealiseerd (afgelost). BKZ monitort dit. Het risico wordt vertaald in de kasstroom.
- Risico van waardevermindering van de grond in de toekomst. De grond wordt na 25 jaar geherwaardeerd.
- Hoogconjunctuur leidt tot positieve kasstroom door afname van tranches en grond. Echter hierdoor daalt het aantal BKZ woningen en beschikbaarheid van woningen voor de doelgroep.
Beheersmaatregelen- Jaarlijkse inkomenstoets bij kopers door BKZ;
- periodieke rapportages naar college (1x) en college en raad (1x). Deze rapportages bevatten gegevens met betrekking tot aantal woningen, liquiditeit, prognoses cashflow, risico’s, etc.;
- 1 á 2 keer per maand overleg tussen ambtenaren en de directeur van BKZ; de samenwerkingsrelatie is goed;
- Ontwikkeling van een nieuw model waarbij BKZ woningen langer voor de doelgroep kan behouden;
- Verkenning of het verzoek vanuit de markt om de realisatie van het verplichte sociale woning segment bij nieuwbouwprojecten in te zetten voor sociale koop, gekoppeld kan worden aan realisatie BKZ koopwoningen;
- In het Plan van aanpak Verbetering kwaliteit woningvoorraad is geld gereserveerd voor de realisatie woningen duurzaam funderingsherstel Zaanstad in de periode 2018-2020.
Risicoprofiel: hoogPrivaatrechtelijk
Masterplan Noordzeekanaalgebied
(Bedragen x €1.000)Masterplan NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:Stichting
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:IJmuidenToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet op duurzame wijze versterken van de regionale economie in het Noordzeekanaalgebied door het benutten van de potentie van het regionale haven- en industrieel complex.
Bestuurlijk belangWethouder Krieger is lid van het stichtingsbestuur, vervanging wethouder Ram
Stemverhouding: 17%Financiële positie20162017Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogen€ 239
€ 261
Leningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 498
€ 0
Impuls:€ 0Resultaat:€ 52 -
€ 7 -
Exploitatie:€ 29Marktontwikkelingen:De visie Noordzeekanaalgebied 2040 en de bijbehorende uitvoeringsagenda bepalen het activiteitenprogramma van de stichting Masterplan Noordzeekanaalgebied. Het samenwerkingsverband voert een deel van de uitvoeringsagenda-activiteiten uit, een deel in afspraken tussen afzonderlijke deelnemende partijen. Eind april is het Uitvoeringsprogramma Noordzeekanaalgebied 2018 aangeboden aan Zaanstad.
Het Uitvoeringsprogramma NZKG is de jaarlijkse vertaling van de bestuurlijke agenda van de Visie. In het Uitvoeringsprogramma zijn de lopende activiteiten en projecten beschreven voor realisatie van de visie. Daarnaast vragen nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid nieuwe acties in het gebied. Projecten die zijn opgepakt en ook in 2019 en verder doorlopen zijn: Schone Scheepvaart, Pilot circulaire economie op bedrijventerreinen in de IJmond en het in kaart brengen van de ruimtelijke en sociaaleconomische gevolgen van Energietransitie.
Hoe intensief wordt de ruimte langs het Noordzeekanaal gebruikt en hoe ontwikkelt de ruimte-intensivering zich in de tijd? Monitor Ruimte-intensivering 2018 beantwoordt deze vragen en wordt gebruikt bij de discussie over een eventuele uitbreiding van de NZKG-havens (in Houtrakpolder).
Risicoprofiel:Het risicoprofiel van stichting Masterplan NZKG is gemiddeld. De financiële bijdrage vanuit Zaanstad is laag: € 29.400. De publieke betrokkenheid is relatief hoog. Als gevolg van groei van de zeehaven nemen de economische activiteiten toe en daardoor ook de werkgelegenheid. In samenhang daarmee is een nieuwe geluidscontour opgesteld voor de industrieterreinen Westpoort en HoogTij en heeft Zaanstad bestuurlijk afspraken gemaakt om overlast voor Zaanstad zo veel mogelijk te beperken. De gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf Amsterdam hebben deze afspraken inmiddels schriftelijk bevestigd. Het uitwerken van het isolatieproject is van start gegaan. Er is intensief contact met het Havenbedrijf Amsterdam om in beeld te houden hoe zij vorderen met het terugdringen van de overlast. Concrete aanwijzingen dat het gaat lukken zijn er nog niet.
Gemeente Zaanstad heeft 1 van de 6 stemmen in het bestuur (17%).
Risico analyseFinanciële positieHet Stichtingbestuur heeft de jaarrekening 2016 in april 2017 vastgesteld. Er wordt ingeteerd (€ 51.717) op de relatief hoge reserve van de Stichting (€ 238.617 per 31 december 2016).
Risico's- Geen financiële risico’s: de meeste projecten op grond van de visie Noordzeekanaalgebied kennen eigen financieringsstructuren;
- toename van geluid en andere vormen van overlast voor Zaanse inwoners door activiteiten in de industriegebieden.
Beheersmaatregelen- Zorgdragen voor naleving van het afsprakenkader dat is gemaakt met Havenbedrijf Amsterdam en met gemeente Amsterdam.
Risicoprofiel: middelPrivaatrechtelijk
Regionale ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied
(Bedragen x €1.000)Regionale ontwikkelingsmaatschappij NoordzeekanaalgebiedRechtsvorm:Naamloze vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON) is het uitvoeringsinstrument voor het (her)ontwikkelen van bedrijventerreinen zoals beschreven in het Masterplan Noordzeekanaalgebied.
Bestuurlijk belangWethouder Krieger vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Ram
Stemverhouding: 33,3%Financiële positie20162017Financieel belangAandelenkapitaal:€ 500Eigen vermogen€ 5.834
€ 4.792
Leningen/garantstellingen:0/€ 35.000Vreemd vermogen:€ 85.484
€ 75.098
Impuls:€ 0Resultaat:€ 4.166
-€ 1.042
Exploitatie:€ 0Marktontwikkelingen:Zaanstad is aandeelhouder in de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON). Eén van de belangrijkste projecten van de RON is het project HoogTij. Bij de geprognosticeerde gronduitgifte voor het project HoogTij wordt uitgegaan van spoedige uitgifte van natte terreinen. Na de verkoop van 10 hectare in 2016, is eind 2017 10 hectare aan het Havenbedrijf verkocht. Eind 2017 zijn de werkzaamheden voor het verleggen van de dijk en het ophogen van het terrein afgerond. Het Havenbedrijf heeft inmiddels de werkzaamheden voor de realisering van een kade aanbesteed. Met een CT Vrede en GAM Bakker zijn overeenkomsten gesloten voor de vestiging op het natte gedeelte. De projecten HoogTij, Bruynzeel, PolanenPark en Houtcentrum zijn bestuurlijk, beleidsmatig en financieel van belang en worden afgemaakt. De levering van de grond op het Bruynzeelterrein aan IKEA heeft in 2017 plaats gevonden.
Binnen HoogTij is duidelijk zichtbaar dat de markt zich herstelt. In 2017 en 2018 zijn ook voor het droge gedeelte een aantal koop- / erfpachtovereenkomsten gesloten. Eind 2018 wordt gestart worden met het ophogen van de tweede fase, waarbij gebruik zal worden gemaakt van zand, vrijkomend bij het realiseren van de haven en kade.
Risicoprofiel:Het risicoprofiel van de RON is hoog. Naast de grote financiële belangen ligt in de uiteindelijke realisatie van bedrijvenpark HoogTij ook een groot maatschappelijk en ruimtelijk-economisch belang.
Risico analyseFinanciële positieOp 22 september 2015 vond besluitvorming plaats over de doorstart van Hoogtij en de daaraan gekoppelde financiering, met daarbij een meer dan sluitende businesscase. Daarna heeft Zaanstad de eerder getroffen verliesvoorziening 'NZKG' laten vrijvallen in haar gemeentelijke jaarrekening 2015. De resultaten van de jaarrekening 2014 en 2015 zijn in deze vrijval van de gemeentelijke voorziening verwerkt. Naar aanleiding van dit besluit zijn er geen andere financiële gevolgen. De jaarrekening 2016 en het ondernemingsplan 2018 geeft hiertoe ook geen reden.
Risico's- Negatieve marktontwikkelingen, waardoor grondverkopen uitblijven;
Beheersmaatregelen- RON rapporteert per kwartaal naar aandeelhouders.
- Jaarlijkse monitoring van grondwaarden
- Vooraf bespreken van aandeelhoudersbesluiten in het college voordat besluitvorming plaatsvindt in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders;
- periodiek overleg over voortgang van projecten, zowel ambtelijk als bestuurlijk
Risicoprofiel: hoogPrivaatrechtelijk
Vereniging Bedrijvenpark Westzanerpolder/Bedrijvenpark HoogTij
(Bedragen x €1.000)Vereniging Bedrijvenpark Westzanerpolder/Bedrijvenpark HoogTijRechtsvorm:Vereniging
Oprichtings-/publicatiedatum:Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:laagOpenbaar belangBevordering van het kwaliteitsniveau en de behartiging van de gezamenlijke belangen van de eigenaren van de gronden en gebouwen in het bedrijvenpark Hoogtij.
Bestuurlijk belangEen medewerker van de gemeente Zaanstad is benoemd als vertegenwoordiger van Zaanstad. Er participeert niemand van het college in het bestuur. Ieder lid is bevoegd tot het uitbrengen van een zodanig aantal stemmen als overeenkomt met iedere vierkante meter grond in het bedrijvenpark waartoe het lid is gerechtigd is Het algemeen bestuur bestaat uit 3 leden, Zaanstad levert de secretaris.
Stemverhouding: 0%Financiële positie20162017Financieel belangAandelenkapitaal:€ 0Eigen vermogenLeningen/garantstellingen:€ 0Vreemd vermogen:€ 105
Impuls:€ 0Resultaat:€ 0
Exploitatie:€ 64Marktontwikkelingen:Zaanstad neemt ook de komende vier jaar deel aan de Vereniging Bedrijvenpark HoogTij (VBH). Een medewerker van de gemeente Zaanstad is benoemd als vertegenwoordiger van Zaanstad.
VBH is een vereniging waarin de grondeigenaren en de gevestigde ondernemers participeren. KG Parkmanagement geeft invulling aan het parkmanagement. De vereniging is verantwoordelijk voor een blijvende kwaliteit van de openbare ruimte, de kavels en de gebouwen. Dit is van cruciaal belang voor een goed vestigingsklimaat, nu en in de toekomst. De vereniging is het eerste aanspreekpunt voor de ondernemers op HoogTij. Zo kunnen ondernemers wensen en ideeën over bijvoorbeeld de uitstraling en de veiligheid bespreken.
In 2017 zijn er meerdere kavels verkocht op het bedrijventerrein in Westzaan. De verwachting is dat de belangstelling de komende jaren verder toeneemt. Zaanstad blijft zich dan ook in de toekomst inzetten om, samen met de grondeigenaren en ondernemers, de kwaliteit van het bedrijventerrein te behouden en te versterken
Risicoprofiel:Risico analyseFinanciële positieDe jaarcijfers 2017 zijn nog niet beschikbaar. De jaarrekening 2017 wordt door de Algemene Leden Vergadering in het najaar van 2018 vastgesteld.
Risico'sBeheersmaatregelenRisicoprofiel: laag