Begroting 2019 - 2022

Zaanstad is goed verbonden met de regio en heeft een goede verkeersdoorstroming

Het verbeteren van de bereikbaarheid, parkeren en verkeersveiligheid

Prestatie

Door de sterke groei van de stad komt de bereikbaarheid onder druk te staan (zie ook programma 4). Zaanstad streeft naar een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Een goed bereikbare stad met een goede bereikbaarheid over land en over water. Een stad die goed is verbonden met de regio en die een verkeersveilig en goed werkend verkeersnetwerk heeft voor alle modaliteiten zoals openbaar vervoer, auto en fiets. De duurzaamheidstransitie en stedelijke verdichting hebben grote gevolgen voor mobiliteit en parkeren.

Voor een goede aansluiting in de regio is er voldoende wegcapaciteit nodig in het regionale netwerk en de aansluitingen daarvan op de stad.

Hoewel de bereikbaarheid per openbaar vervoer op veel plaatsen in Zaanstad al goed is onderzoekt de gemeente hoe de bereikbaarheid verder verbeterd kan worden. Hierbij wordt vooral gekeken naar verbinding tussen Amsterdam, via de Achtersluispolder, naar Kogerveld. Ook moeten we kijken naar verbetering van het huidige lokale verkeersnetwerk, zoals de oost-west verbindingen voor fietser en voetganger. Hiermee maken we het inwoners beter mogelijk meer te bewegen en zich op een gezondere manier te verplaatsen (zie ook programma 3).

Het parkeren van voertuigen (auto en fiets) is een vraagstuk in het dagelijks leven. De buitenruimte wordt door de verstedelijking schaarser. Bovendien is parkeren een regelmatig terugkerend thema bij woningbouwontwikkeling. Het is zoeken naar een goede balans tussen de kwaliteit van de woonomgeving en de mogelijkheid om dichtbij huis of het werk te parkeren. Het gaat dan om de bereikbaarheid van bewoners, bedrijven (werkgelegenheid), winkels (centra) en toeristische trekpleisters. Parkeeroplossingen hebben ook gevolgen voor de wijze waarop bewoners en bedrijven zich bewegen en kan bijdragen aan het aangenaam verblijven van bewoners en bezoekers (zie ook programma 2 en programma 3).

Activiteiten

Actualiseren van het Zaans Verkeer- en Vervoerplan

De groei van de stad in de komende jaren maakt het noodzakelijk om de visie op mobiliteit,
zoals vastgelegd in het Zaans Verkeer- en Vervoerplan te actualiseren.

Verbeteren aansluiting met de regio

Deelname aan de studie naar aanpassingen op de Thorbeckeweg en realisering van een aantrekkelijke aansluiting op de stad. Daarnaast wordt deelgenomen aan de studie naar de corridor Amsterdam–Hoorn en aan een studie naar het doortrekken van de A8-A9.

Verbeteren openbaar vervoer

Samen met de Vervoersregio en de gemeente Amsterdam wordt ingezet op een goede openbaar vervoersverbinding van Amsterdam, via de Achtersluispolder, naar station Kogerveld. Ook op het water wordt een openbaar vervoer verbeterd tot een volwaardig systeem. De concessie voor het busvervoer moet opnieuw worden aanbesteed. In 2019 werken we aan een programma van eisen. Daarnaast blijven we meepraten en meedoen met het Programma Hoogfrequent Spoor om mogelijk te maken dat er meer treinen over de Zaanlijn gaan rijden.

Ook kijken we hoe de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor kwetsbare groepen kan worden verbeterd (zie ook programma 3). Uitgangpunt is dat ook kwetsbare groepen in de samenleving zoveel mogelijk zelfstandig van het openbaar vervoer gebruik maken.

Spoorse doorsnijding Guisweg

Zaanstad neemt deel aan een studie van de Vervoersregio Amsterdam naar de verdieping van het spoor in Zaandijk, om te komen tot een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Guisweg.

Actualiseren parkeerbeleid

In samenspraak met stakeholders en bewoners wordt nieuw beleid ontwikkeld dat rekening houdt met de huidige en toekomstige behoeften.

Bevorderen van het gebruik van (elektrisch) fiets- en voetgangersnetwerk

In 2019 wordt een studie uitgevoerd naar het verbeteren van fiets- en voetverbindingen om daarmee het netwerk te versterken.

Verbeteren verkeersveiligheid

Begin dit jaar heeft de raad het verkeersveiligheidsplan 2018 goedgekeurd. Daarin wordt aandacht besteed aan gedragsbeïnvloeding en aan de aanpak van onveilige locaties. Hierbij zal de NSI (Network Safety Index) leidend zijn. Maar ook belanghebbenden zullen betrokken worden bij een verbeteringsplan voor een onveilig punt.

Lasten & baten

Lasten

€ 2.395

100,0 %

Baten

€ 3.337

100,0 %

ga terug