Begroting 2019 - 2022

Een aantrekkelijke stad om te verblijven

Een meer divers en verspreid toeristisch aanbod in Zaanstad

Prestatie

Zaanstad heeft een authentiek en interessant verhaal te vertellen aan zowel de binnenlandse als de buitenlandse bezoeker. Het grote aantal unieke locaties en gebouwen getuigt van de bijzondere geschiedenis van de streek. De belangrijkste trekpleisters hierbij zijn de Zaanse Schans, het centrum van Zaandam, het Hembrugterrein en de zaanbocht in Wormerveer. Het zijn gebieden in de stad waar aanbod, bereikbaarheid en promotie samenvallen. Het aanbod van toeristische trekpleisters in Zaanstad moet groter worden en meer verspreid door de stad.

Activiteiten

Ontwikkelstrategie en verdienmodel Zaanse Schans uitwerken

De groei van het toerisme op de Zaanse Schans kent zijn beperkingen. De locatie wordt voller en voller en functies botsen steeds vaker in het gebied. Met de ontwikkelstrategie komt er een plan om meer lucht te creëren en de bezoekers ook te verleiden om andere delen van de stad te verkennen. Hiermee worden de bezoekers beter verspreid over de stad en regio.

Onderzoeken haalbaarheid Zaanboulevard, beide zijden

De Zaanboulevard heeft de afgelopen jaren een flinke impuls gekregen en is getransformeerd naar een aantrekkelijk gebied om te verblijven en te recreëren. Onderzoek in samenwerking met gemeente Wormerland moet uitwijzen of dit verblijfsgebied kan worden uitgebreid naar de zijde van Wormerland om ook de verbinding met de Zaanoever te intensiveren. Daarbij biedt het meer ruimte voor horeca, detailhandel en evenementen.

Bevorderen vestiging kwaliteitshotels en overige verblijfsaccommodaties

Bezoekers van de stad krijgen vaker nul op rekest in hotels. De groei van het toerisme rechtvaardigt meer verblijfsaccommodaties in welke vorm dan ook. Het gaat daarbij om een gevarieerd en kwalitatief aanbod, zoals onder meer overnachtingsmogelijkheden voor campers en (boeren)campings.

Bevorderen en spreiden van meer en kwalitatief hoogstaand toeristisch-cultureel aanbod

Het aanbod is momenteel redelijk geclusterd in een aantal kernen. Om het toerisme te spreiden is spreiding en toename van de voorzieningen van belang. Een haalbaarheidsonderzoek voor een Museum Holland in het centrum van Zaandam is een van de mogelijkheden voor spreiding.

Uitwerken toeristische routes Zaanstad, Wormerland (Zaanboulevard) Amsterdam en regio Zaanstreek-Waterland, recreatieschappenTwiske-RAUM en Amsterdam Wetlands

In samenwerking met partners in de regio worden ondernemers en organisaties gestimuleerd toeristische (wandel, fiets, waterrecreatie) routes te ontwikkelen. Daarbij wordt ook ingezet op het uitbreiden en professionaliseren van de waterrecreatie als ook de riviercruise- en passagiersvaart.

Doorontwikkeling marketingstrategie Stichting Marketing Zaanstreek en citymarketing Zaanstad

Het afspraken- en prestatiekader van SMZ wordt voor de komende 6 jaar (in perioden van 2 jaar) verder vormgegeven en getoetst. Het eerste contractjaar 2018 geldt als opmaat voor de nadere precisering van de prestaties. De Zaanstore wordt gevolgd in de ontwikkeling van dienstverlening en productontwikkeling. In samenwerking met Stichting Monet wordt verder vorm gegeven aan citymarketing. Bovendien wordt met IAmsterdam samengewerkt aan regiomarketing met betrekking tot het spreiden van toeristen.

Verkenning uitvoeren naar een programma waarin toerisme, cultuur en de Zaanse schans bijeenkomen

In de verkenning benoemen we de speerpunten waarop toerisme, cultuur en Zaanse Schans samen komen en elkaar versterken in de gehele stad. Daarbij staan toegankelijkheid, spreiding en beleving voorop.

Lasten & baten

Lasten

€ 477

100,0 %

Baten

€ 3

100,0 %

ga terug